مدت زمان مطالعه کمتر از 1 دقیقه

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «درباره رقص» مطرح شد

▫️پریناز خسروی، کارگردان نمایش «درباره رقص» با بیان اینکه تمام مراحل تولید نمایش خود را با کمک‌هزینه‌ اولیه جشنواره به انجام رسیده است، گفت هنرمندان استان‌های کشور باید در تولید آثارشان از فرهنگ قومی و اصیل وام بگیرند.

raghse-
متن خود را وارد کنید

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، نمایش «درباره رقص» به نویسندگی یاسین فرخی و کارگردانی پریناز خسروی روز (یکشنبه یازدهم تیرماه) در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک اجرا شد.

پریناز خسروی، کارگردان «درباره رقص» با اشاره به داستان این اثر گفت: «این نمایش«درباره رقص» داستان زنی است که در حین زایمان جان خود را از دست می‌دهد. روح این زن یک رابطه عاطفی و رؤیایی با فرش دستباف خود پیدا می‌کند.»

او ادامه داد: «این نمایش به سه زمان متفاوت اشاره دارد. زمان اول به دوران بارداری زن، زمان دوم به نوزاد او که اکنون در قلب فرش است و زمان سوم به دختربچه‌ای که متولد نشده است، اشاره دارد.»

این هنرمند افزود: «درواقع عشق این زن به فرزندش در تاروپود قالی رفته است و اکنون قالی تصمیم می‌گیرد بچه را در خود نگه دارد.»

 

طی روزهای گذشته شاهد حضور مخاطبان زیادی در سالن‌های نمایشی بودم. سالن‌ها مملو از جمعیت هستند

 

او درباره شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد: «تکنیک به‌کاررفته در این نمایش عروسک‌های میله‌ای است.»

خسروی با اشاره به گروه سنی مخاطبان این اثر هم گفت: «مخاطبان این نمایش بزرگ‌سالان هستند. درواقع این اثر برای کودکان قابل‌درک نیست و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند.»

این کارگردان استقبال تماشاگران از اجراهای حاضر در جشنواره را بسیار خوب دانست و اضافه کرد: «طی روزهای گذشته شاهد حضور مخاطبان زیادی در سالن‌های نمایشی بودم. سالن‌ها مملو از جمعیت هستند و خوشبختانه این استقبال از نمایش من هم اتفاق افتاد.»

او حضور آثار بخش بین‌الملل را عامل وسعت دید اجرایی هنرمندان معرفی کرد و توضیح داد: «قطعاً کشورهای خارجی در کار عروسکی پیشرفته‌تر هستند و تماشای آثارشان کمک زیادی در بحث ایده‌پردازی و اجرا خواهد کرد.»

کارگردان نمایش «درباره رقص» گفت: «هنرمندان استان‌های کشور باید در تولید آثارشان از فرهنگ قومی و اصیل وام بگیرند. این موضوع باعث آشنایی دیگر استان‌ها با فرهنگ آن‌ها می‌شود و این شناخت زمینه‌ساز تنوع در تولید و همکاری‌های هنرمندان استان‌ها با هم می‌شود.»

 

نمایش عروسکی مخاطب عام ندارد و مردم با این آثار بیشتر در بخش اجراهای فضای باز ارتباط برقرار می‌کنند

 

خسروی با اشاره به کمک‌هزینه‌های اجرایی جشنواره مطرح کرد: «خوشبختانه امسال کمک‌هزینه قابل‌توجهی برای تهیه و تولید آثار در نظر گرفته شده بود. به‌شخصه نمایش «درباره رقص» را با بخش اول این کمک‌هزینه‌ها تولید کردم.»

این هنرمند گفت: «نمایش عروسکی مخاطب عام ندارد و مردم با این آثار بیشتر در بخش اجراهای فضای باز ارتباط برقرار می‌کنند. قطعاً اگر شرایطی فراهم شود که آن‌ها با این گونه نمایشی به‌صورت همیشگی مواجه شوند و اطلاع‌رسانی بیشتری دراین‌باره صورت بگیرد؛ شاهد حضور مخاطبان عام در سالن‌های نمایش نیز خواهیم بود.»

#فرهنگ_قومی_اصیل

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.

نظرات

0
نظر خود را ثبت کنید