مدت زمان مطالعه کمتر از 1 دقیقه

شب‌نشینی داود فتحعلی بیگی با مولیر در سنگلج

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر از اجرای عموم نمایش «شب‌نشینی با مولیر» پس از پایان محرم و صفر در تماشاخانه سنگلج خبر داد.

news878787

به گزارش ایران‌تئاتر، «شب‌نشینی با مولیر» یکی از آثار نمایشی حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود که یک اجرا در تالار محراب داشت.

داوود فتحعلی بیگی درباره داستان این اثر گفت: «نسخه اولین نمایشنامه را که برگرفته از نمایشنامه «تارتوف» نوشته مولیر درام‌نویس شهیر فرانسه بود، برای نخستین بار در سال 1393 و در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به صورت ترکیب زنده-عروسکی روی صحنه بردم که مورد پسند دوستان واقع نشد.»

او ادامه داد: «پس از این ماجرا در نمونه دوم متن، کمی بیشتر درباره مورد غضب ‌قرار گرفتن مولیر برای نگارش «تارتوف» تحقیق کردم و به همین جهت نمونه دوم متن داستان را از زمان دفن مولیر در گورستان سن‌ژوزف آغاز کردم.»

این هنرمند درباره مضمون این نمایش توضیح داد: «متاسفانه ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که ریاکاری بسیار زیاد شده است، در این متن نیز این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. هم مولیر در «تارتوف» ریاکاری را زیر سوال برده بود و هم من شاهد رفتار ریاکارانه با نمایش «تخت و خنجر» اولین نمایش سیاه‌بازی‌ام که با الهام از چند سخن از امام علی (ع) به مالک اشتر نوشته‌ام، بودم. به همین دلیل در این نمایش به اشکال مختلف ریاکاری اشاره کردم.»

حالا این نمایش که سال گذشته در جشنواره روی صحنه رفته بود، پس از گذشت شش ماه دوباره اجرا خواهد شد و این بار تالار سنگلج میزبان این نمایش می‌شود. این روزها نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» هم که نوشته فتحعلی‌بیگی است، در این تالار روی صحنه است. 

نظرات

0
نظر خود را ثبت کنید