مدت زمان مطالعه کمتر از 1 دقیقه

رونق نمایش‌های کودک و نوجوان در تابستان گرم تهران

«مش‌مش قلی خان»، «قصه سیبی که پرواز کرد»، «رابینسون خرگوشه»، «درخت گیلاس»، «اتفاقات عجیب ۱۶سالگی»، «لاک‌پشت و خرگوش»، «کتابخورها»، «گروفالو»، «شازده کوچولو»، «اولین بازی»، «سفرهای سندباد»، «شهر قصه‌ها» و... از جمله نمایش‌های کودک و نوجوان هستند که در این روزهای گرم تابستان ۱۴۰۳ روی صحنه هستند.

news444770

به گزارش ایران تئاتر، در روزهای گرم تابستان، سالن‌های تئاتر کودک و نوجوان رونق بسیاری دارند و خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان استقبال خوبی از این نمایش‌ها می‌کنند. در پایتخت بیش‌از 30 اثر نمایشی برای خردسالان، کودکان و نوجوانان در سالن‌های تئاتر و فرهنگسراهای مختلف روی صحنه می‌رود که در این گزارش به 12 نمایش که در 7 سالن شاخص روی صحنه می‌رود، پرداخته‌ایم که می‌خوانید.

دو نمایش از پیشکسوتان در تالار هنر

نمایش «مش مش قلی خان» نوشته مشترک گیتا داوودی و ناصر آویژه بعد از ۱۷ سال هر شب ساعت 18:15 در تالار هنر برای کودکان دهه نود روی صحنه رفته است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «در زمون‌های قدیم توی شهری آباد، زندگی می‌کردند یک زن و شوهر شاد، ناز کوکب خاتون، آقا تاجر میرزا، خونه‌ای داشتن و مال زیاد، کلفت و نوکر و آشپزخونه‌زاد، پسری داشتند کاکل زری، مثل قرص قمری، اسم اون پسر، چی بود؟ بود مش‌مش قلی خان، این نمایش همه درمورد مش‌مش قلی خان، دیدنش واجب بر پیر و جوون و اهل خانه.»

در همین سالن نمایش «قصه سیبی که پرواز کرد» به کارگردانی مجتبی مهدی هرشب ساعت 19:30 میزبان تماشاگران سال است.

داستان این نمایش درباره دو همسایه‌ای است که روابط خوبی با هم داشتند و درخت سیبی بین زمین آن‌ها رشد می‌کند که موجب اختلاف آن‌ها می‌شود که درخت متعلق به کدام یک از آن‌ها است. در آخر فرزندان آن‌ها درخت را قطع می‌کنند و دو همسایه دوباره با هم دوست می‌شوند.

در این نمایش که درونمایه آن صلح و دوستی است، از قصه‌هایی چون آدم و حوا، حسن کچل، پادشاه بی‌فرزند، ملک جمشید، سفید برفی که سیب عنصری تعیین ‌کننده در شکل گیری آن‌ها بوده است، استفاده شده است.

«رابینسون خرگوشه» در فرهنگسرای نیاوران 

فرهنگسرای نیاوران این روزها میزبان نمایش «رابینسون خرگوشه» به نویسندگی و کارگردانی عباس قاصدزاده هرشب تا ۱۶ شهریور، ساعت ۱۷ در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: «رابینسون» خرگوش روزنامه‌رسان مهربانی است که در پی گم شدن تعدادی از حیوانات جنگل و جستجو برای پیدا کردن دوستان خود، موضوع مهمی را کشف می‌کند و...

سه نمایش در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون

نمایش «درخت گیلاس» به نویسندگی شراره طیار و محمدحسین حبیبی بر اساس داستانی از کتاب «چرا؟ چرا؟ چرا؟» نوشته کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی ایرانی، به سفارش مرکز تئاتر کانون پرورش فکری تولید شده است و از ۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰ در سالن بوستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه است.

«درخت گیلاس» داستانِ درخت گیلاسی است که آشیانه‌ پرنده‌هاست، درخت زیباست اما پرنده‌ها خیلی خوشحال نیستند، چون یک دارکوب زورگو هم آنجا زندگی می‌کند. تا اینکه یک روز بلبل از راه می‌رسد و به پرنده‌ها کمک می‌کند تا در مقابل ظلم و زورگویی دارکوب ایستادگی‌ کنند...

نمایش «درخت گیلاس» با پرسش دختر بچه‌ای از گونه‌ نمایشی تعزیه شروع می‌شود و با قصه‌گویی پدر برای پاسخ به او ادامه پیدا می‌کند که بر اتحاد، یکدلی و انجام کار گروهی تأکید دارد.

نمایش «اتفاقات عجیب ۱۶سالگی» به کارگردانی مشترک داود زارع و نرگس اصغری دیگر نمایشی است که ویژه گروه سنی نوجوان از ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ هر روز به غیر از شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «دختری در جشن تولد ۱۶ سالگی خود متوجه می‌شود که افراد حاضر در میهمانی‌اش با وجود ظاهر خوشحال و راضی با مشکلات بسیاری در زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد همدلی بیشتر در بین آنان می‌شود.»

بازیگران این نمایش (بر اساس حروف الفبا) به شرح زیر هستند: سارینا ابراهیم‌زاده، عرشیا حسینی، کیمیا حیدری، بهاره دلیر، طناز رجایی، سوگند زارع لواسانی، کیمیا محمدی، ثنا مهدی‌فر، حدیثه ‌میرزائی، نیما نظری، احسان نیک‌طلب و فرزین ودادی و گروه سنی مخاطب ۱۰+ سال اعلام شده است ...

نمایش «لاک‌پشت و خرگوش» به نویسندگی منوچهر ‌اکبرلو و کارگردانی سعید ‌صادقی از ۲۳ خرداد تا ۲ شهریور ساعت 17 در کانون ‌پرورش ‌فکری ‌- ‌پلاتو ‌آینه روی صحنه است. مریم اکبری بازیگر این اثر نمایشی است که ویژه خردسالان روی صحنه می‌رود.

نمایش «لاک پشت و خرگوش» برگرفته از داستان نمادین لاک پشت و خرگوش است که به عنوان نماد آهسته و پیوسته رفتن در جامعه قرار گرفته است. اما در این نمایش به جای استفاده تنها از همان نماد مراحل بعدی هم وجود دارد که در نهایت آموزش مشارکت و همکاری دست جمعی به کودکان داده می‌شود.

در این نمایش تلاش می‌شود با استفاده از دکور ساده و خلاق و عروسک‌های مرسوم در هر خانه‌ای نمایشی به اجرا در بیاوریم که هر کودکی در منزل خود بتواند، نمایش بازی را تجربه و به اصطلاح خود خاله بازی را به راحتی بتواند انجام دهد.

«کتابخورها» در سینما تئاتر کانون

سالن سینما تئاتر کانون واقع در خیابان وزرا همچنان میزبان نمایش «کتابخورها» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل رحیمی‌سروش است که پیش از این هم روی صحنه رفته بود. این نمایش از پایان فروردین ماه در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه رفته است.

در خلاصه نمایش «کتابخورها» آمده است: «سه موریانه به همراه یک سوسک چوبخوره در قفسه کتابخانه‌ای زندگی می‌کنند و به خوردن کتاب‌ها مشغولند؛ تا اینکه با ورود یک عنکبوت، دردسرهای این کتابخانه آغاز می‌شود.»

سارا بابائی، جعفر غلامپور، ثمین بزرگمند، صادق فروغی‌خیاطی، آرین طهرابی و نادیا فداکار ایفاگران نقش‌های «کتابخورها» هستند.

پردیس تئاتر شهرزاد میزبان دو نمایش کودک

نمایش «گروفالو» که تاکنون چند نوبت متوالی اجرا و با استقبال تماشاگران رو به رو شده، هر روز ساعت 17 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. متن این نمایش را بهرام جلالی‌پور بر اساس داستانی از جولیا دونالدسون نوشته و کارگردانی آن را آرش شریف‌زاده انجام می‌دهد.

در خلاصه داستان این‌ نمایش آمده است: «پدر و مادر بچه موش که از دست تنبلی او خسته شده‌اند، برای پیدا کردن گردو او را به جنگل می‌فرستند. در راه پدربزرگ به کمک بچه موش می‌آید و او با کمک تخیل خود بر حیوانات جنگل پیروز می‌شود اما در ادامه راه اتفاق بسیار عجیبی می‌افتد...»

بازیگران این اثر عبارت‌اند از حنانه فتح اللهی، یگانه راستی، علیرضا الماسی، احمد استیری، عباس محمدی، نیما مهدی اوغلی.

نمایش «شازده کوچولو» به نویسندگی، دراماتورژی و کارگردانی احمد ‌تیموری ۱۷ مرداد تا ۱۴ شهریور ساعت 18 در پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌- ‌سالن ‌۱ روی صحنه است.

میترا شجاعی، ناصر احمدی فر، احمد ‌تیموری، النا سیار مشیزی، فاطمه حمیدی، عسل صفار، دنیا ساجدی‌، فاطمه ساجدی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: «شازده کوچولو به دنبال خوشبختی از این سیاره به آن سیاره می‌رود و با انسان‌های جالبی رو به رو می‌شود.»

«اولین بازی» در حوزه هنری

نمایش زنده عروسکی «اولین بازی» نوشته امیر ‌مشهدی‌عباس و کارگردانی میثم ‌یوسفی همزمان با ماه صفر از 16 مرداد در حوزه هنری روی صحنه رفته است.

بازی‌دهندگان عروسک و صداپیشگان این نمایش عاطفه بحرالعلوم‌طباطبایی، علی بیک‌محمدی، سهیلا ‌جوادی، شراره ‌یوسفی، علی افشاری، بهروز مهرعلیان، مهدی رحمتی و دانیال ‌کمانکش هستند و آریا انصاری‌شاد بازیگر نوجوان نمایش «اولین بازی» است.

این نمایش روایت گروه تعزیه‌خوانی است که به خاطر نیامدن یکی از بازیگران اصلی نمی‌توانند، تعزیه دو طفلان مسلم را در خانه رضا، نوجوان قصه اجرا کنند. به همین دلیل وسایل تعزیه را نزد رضا و مادرش به امانت می‌گذارند تا بازیگر اصلی را پیدا کنند. رضا در خلوت و تنهایی خود کلاه خود را بر سر می‌گذارد، شمشیر و سپر را در دست می‌گیرد و به تقلید از تعزیه‌خوانان بازی می‌کند. ناگهان اشیاء و وسایل تعزیه جان می‌گیرند و وقایع روز عاشورا را از نگاه و زبان خودشان برای رضا روایت می‌کنند.

نمایش «اولین بازی» به کارگردانی میثم یوسفی برای اولین بار در سال 1384 با حمایت حوزه هنری استان تهران تولید شد و در تالار هنر به روی صحنه رفت. چند سال بعد توسط کانون باز تولید شد و دو دوره بعد با تغییرات باز توسط کانون باز تولید شد. اکنون نیز با حمایت حوزه کودک و نوجوان حوزه هنری در حال اجرا است.

این اثر از ۱۶ مردادماه تا ۳۰ مردادماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری واقع در خیابان سمیه تقاطع حافظ میزبان هنرمندان و هنردوستان می‌باشد.

سفرهای سندباد در فرهنگسرای ابن سینا 

نمایش «سفرهای سندباد» به نویسندگی و کارگردانی احسان پویا ۲ تا ۳۱ مرداد ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ‌ابن ‌سینا روی صحنه است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سندباد برای رساندن یک امانتی مهم با کشتی به آن سوی دریاها سفر می‌کند و در راه ماجراهای عجیبی را پشت سر گذاشته و با موجوداتی از جمله سیمرغ و شاه شامپانزه‌ها و... ملاقات می‌کند.»

نمایش «شهر قصه‌ها» دیگر نمایشی است که به نویسندگی و کارگردانی عباس ‌قاصدزاده از ۲ مرداد تا ۳ شهریور ۱۴۰۳ (سه‌شنبه تا جمعه‌ها) ساعت ۱۹:۳۰ در فرهنگسرای ‌ابن ‌سینا روی صحنه رفته است.

(به ترتیب ورود به صحنه) پری‌سیما بنماران، عباس ‌قاصدزاده، حامد عمارلو بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «باران دختری روستایی است که به دنبال گم شدن کتاب قدیمی قصه ها سفر پر ماجرایی را در قصه‌های قدیمی چون کدوقلقله زن، شنگول و منگول، مبارک و طیاره خانم آغاز می‌کند و در نهایت به این باور می‌رسد که قصه‌ها چیزی جدا از زندگی و سرنوشت انسان‌ها نیست.»

نظرات

0
نظر خود را ثبت کنید