مدت زمان مطالعه کمتر از 1 دقیقه

آماده‌سازی یک میکروتئاتر به زبان عربی با موضوع جنگ

مرجان پورغلامحسین، نویسنده و کارگردان تئاتر از نگارش نمایشنامه جدیدش با محوریت جنگ برای اجرا با تکنیک میکروتئاتر خبر داد.

news335511

به گزارش ایران‌تئاتر، مرجان پورغلامحسین، نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی به‌زودی روند تولید و آماده‌سازی جدیدترین تجربه نمایشی‌اش با تکنیک میکروتئاتر را آغاز خواهد کرد.

پورغلامحسین درباره این نمایش گفت: «به تازگی نمایشنامه دیگری با موضوع و محوریت تاثیر جنگ در زندگی و روابط انسانی نوشته‌ام که در صورت فراهم شدن شرایط آن را روی صحنه خواهم برد.»

او افزود: «این نمایشنامه به داستان زندگی یک خواهر و برادر در جنگ ایران و عراق می‌پردازد.»

این هنرمند ادامه داد: «زبان این اثر عربی است و به احتمال زیاد آن را با تکنیک میکروتئاتر و استفاده از بالانویس اجرا خواهم کرد. البته اکنون متن نوشته شده است و درباره جزئیات اجرا هنوز تصمیم جدی نگرفته‌ام.»

پورغلامحسین درباره شرایط تولید یک اثر در روند اجرا با میکروتئاتر گفت: «من همیشه معتقد هستم کار در طول تمرین و اجرا شکل می‌گیرد، پروسه تولید با میکروتئاتر برایم زمانبر است و به دلیل کوچک و ظریف بودن عروسک‌ها و دکور، اصولا سخت پیش می‌رود. چراکه از روز اول تمرین باید همه موارد از دوربین تا متریال آماده باشد تا تمرین کنی و تازه آنجاست که متوجه می‌شوی باید دوباره تغییراتی اعمال کنی و دست به حذف و اضافه بزنی.» 

او ادامه داد: «تولید آثار نمایشی با تکنیک میکروتئاتر  از نظر اقتصادی به دلیل نیاز به تجهیزات فیلمبرداری، ساخت عروسک‌های کوچک و عروسک‌گردان نسبت به دیگر شیوه‌ها گران‌تر و دشوارتر است. اما ویژگی مثبت آن بهره‌مندی همزمان از سینما و تئاتر است. میکروتئاتر جهان تئاتری را گسترده‌تر می‌کند و در عین حال توانایی افزودن جلوه‌های ویژه و اتفاقاتی را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد که در تئاتر عروسکی یا غیر عروسکی امکان‌پذیر نیست. اما همانطور که ذکر شد، هزینه‌بر بودن و البته مشکلات تکنولوژی از ویژگی‌های منفی این تکنیک است.»

این هنرمند درباره آماده شدن برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی پاسخ داد: «خوشبختانه اجرای میکروتئاتر «پرواز شماره 745» به عنوان اولین تجربه من در سطح بین‌المللی با استقبال خوبی مواجه شد. نمایش «دویست و هشتادمین شب سال» هم که به تازگی در تئاتر شهر اجرا شد، برای حضور در چندین جشنواره بین‌المللی پذیرفته شده، اما به دلیل حجم زیاد دکور و شرایط دشوار انتقال آن، تاکنون امکان این حضور فراهم نشده است. برای پروژه جدید هم در صورتی که روند تولید اثر با زمان اعلام فراخوان و برگزاری بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک مطابقت پیدا کند، در این رویداد حضور خواهم داشت.» 

 

نظرات

0
نظر خود را ثبت کنید